Terug
Gepubliceerd op 09/06/2022

Besluitenlijst  Gemeenteraad

do 02/06/2022 - 20:00 De Zille
  • 2.

    2022_GR_00089 - Verslag van vorige vergadering

    Goedgekeurd

    Het verslag van de vergadering van 5 mei 2022 wordt goedgekeurd. 

  • 3.

    2022_GR_00094 - Limburg.net - uitnodiging voor de algemene vergadering op 22.06.2022 - goedkeuring agenda en mandaatbepaling van de gemeentelijke afgevaardigde - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeentelijke afgevaardigde, gemeenteraadslid Walter Peelmans, wordt gemandateerd om te stemmen conform de beslissingen van de gemeenteraad over de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net op 22 juni 2022.

  • 4.

    2022_GR_00072 - IGL - Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg - goedkeuring agenda en mandatering van de gemeentelijke afgevaardigde voor de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2022 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    IGL stuurde op 18 maart 2022 een oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering op  23 juni 2022.  De agendapunten worden door de gemeenteraad goedgekeurd. 
    Tijdens de gemeenteraad van 7 februari 2019 werd gemeenteraadslid Walter Peelmans aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde binnen IGL.
    De heer Peelmans wordt door de gemeenteraad gemandateerd om te stemmen conform de beslissingen van de gemeenteraad. 

  • 5.

    2022_GR_00095 - IGL - Intercommunale vereniging voor hulp aan gehandicapten Limburg - goedkeuring agenda en mandatering van de gemeentelijke afgevaardigde voor de gewone algemene vergadering van 23 juni 2022 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    IGL stuurde op 5 mei 2022 een oproepingsbrief voor de algemene vergadering op 23 juni 2022. De agendapunten worden door de gemeenteraad goedgekeurd.
    Tijdens de gemeenteraad van 7 maart 2019 werd gemeenteraadslid Walter Peelmans aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde binnen IGL.
    De heer Peelmans wordt door de gemeenteraad gemandateerd om te stemmen conform de beslissingen van de gemeenteraad. 

  • 6.

    2022_GR_00096 - Cipal - dienstverlenende vereniging - uitnodiging voor de algemene vergadering van 23 juni 2022 - goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke afgevaardigde - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 23 juni 2022 vindt de algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging Cipal. 

    Tijdens de gemeenteraad van 7 februari 2019 werd gemeenteraadslid Nico Engelen aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde. 

    Hij wordt door de gemeenteraad gemandateerd om te stemmen over de agendapunten.

  • 1.

    2022_GR_00107 - Vrijwillige samenvoeging Tessenderlo - Ham stand van zaken - Kennisneming

    Kennis genomen

    De burgemeester licht de stand van zaken toe.

     

  • 7.

    2022_GR_00081 - definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijn voor de Veldhovenstraat en een deel van de Bergstraat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het ontwerp van rooilijn voor de Veldhovenstraat wordt definitief vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

  • 8.

    2022_GR_00083 - definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijn voor een deel van de Dijkstraat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het ontwerp van rooilijn voor de Dijkstraat wordt definitief vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

  • 9.

    2022_GR_00093 - vaststelling tracewijziging met gratis grondafstand voor verkavelingsaanvraag - OMV/2022/048 tp. Beukenlaan - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De tracéwijziging voor wegenis wordt vastgesteld naar aanleiding van verkavelingsaanvraag – OMV/2022/048 tp. Beukenlaan, kadastraal gekend als Ham, 1ste afdeling sectie A nr. 1340K, ingediend dd. 28 februari 2022.

    De gratis grondafstand van lot AW zoals aangeduid op het plan dd. 23 februari 2022, met een grafische oppervlakte van 55,65m² wordt aanvaard om te voegen bij het openbaar domein van de gemeente Ham.
  • 10.

    2022_GR_00088 - Aankoop van een multifuncionele kniklader :goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop multifunctionele kniklader” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

  • 11.

    2022_GR_00097 - Offerte P/053578 van Fluvius voor het bovengronds net ondergronds te brengen in Voetsveld-Heikant-Kempenstraat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad keurt de offerte P/053578 van Fluvius goed voor €115.406,12 (btw verlegd).

  • 12.

    2022_GR_00085 - Positief advies jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Oostham - Adviesverlening

    Goedgekeurd

    De burgemeester licht kort toe.

    De raad geeft een positief advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Geboorte Oostham.

  • 13.

    2022_GR_00086 - Positief advies jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Lambertus Sint-Jan Ham - Adviesverlening

    Goedgekeurd

    De raad geeft een positief advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Lambertus en Sint-Jan (Kwaadmechelen)

  • 14.

    2022_GR_00087 - Positief advies jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L.V. Tenhemelopneming Genendijk - Adviesverlening

    Goedgekeurd

    De raad geeft een positief advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L.V. Genendijk.

  • 15.

    2022_GR_00091 - Vragenkwartiertje

    Kennis genomen

    Raadsleden kunnen tot drie dagen voor de zitting vragen indienen

    Vragen vanuit de fractie Groen

    Raadslid Paul Niel licht toe. 

    Onze fracties zijn gecontacteerd door de inwoners van de Kattestraat en de Berkenweg wegens de verkaveling van een perceel aansluitend op hun percelen door een projectontwikkelaar uit Tessenderlo. Hoewel de vergunningsaanvraag nog niet lopende is, stellen de buurtbewoners zich de nodige vragen bij deze plannen, waar wij ons grotendeels bij aansluiten. We betwisten niet het feit dat het betreffende gebied woongebied is en dat het dus kan worden verkaveld. Toch hebben we een aantal opmerkingen bij de plannen. 

     We zien dat de projectontwikkelaar zoveel mogelijk kavels wil creëren op wat nu een weiland is. Het zou gaan om 13 woningen, op telkens een perceel tussen 3,25 en 3,5 are. Doordat dit kleine percelen zijn en men moet rekening houden met de wettelijke vereisten qua afstanden tot de perceelsgrens, ziet men zich genoodzaakt om in de hoogte te bouwen. De huizen zouden tot 11 meter hoog worden. Niet alleen betekenen 13 woningen op deze oppervlakte sowieso een serieuze impact voor de buurt, qua mobiliteit, omgevingsgeluid enz., maar doordat er zodanig in de hoogte moet worden gebouwd, verliezen zij een groot deel van hun privacy. Vanuit de nieuwe woningen zal er veel inkijk zijn in de bestaande tuinen en huizen.

    De Kattestraat is gevoelig voor overstromingen. In het verleden bleek al meermaals dat de riolering het regenwater niet kon slikken en liepen delen van de straat onder. Als er 13 extra woningen op deze riolering zullen worden aangesloten en als er bovendien van een weiland, waar veel water in de bodem kan trekken, een verkaveling wordt gemaakt die voor een groot deel verhard zal zijn, zal dit probleem in de toekomst, zeker gezien de steeds intensere neerslag, alleen maar groter worden. 

    Bovendien is het elektriciteitsnet in de Kattestraat te zwak voor de huidige bewoning. Dit manifesteert zich door de uitvallen bij veel zon. Hoe gaan jullie de huidige problemen met elektriciteit en water oplossen voor deze bewoners? 

    Uit gesprekken met de projectontwikkelaar blijkt dat om woningen gaat met een geschatte prijs van € 400 000. Deze prijs kan niet door elke doelgroep, bv. jonge koppels, alleenstaanden, ouderen kunnen opgehoest. Daarom kunnen er vragen gesteld worden of de Hammenaar deze woningen nu nodig heeft. 

    Kortom, welke bijkomende voorwaarden gaan jullie de projectontwikkelaar opleggen met betrekking tot de wateroverlast, netbelasting elektriciteit, privacy van de buurbewoners en het bekomen van een sociale mix in deze buurt? 

    Vanuit Groen willen we ook de vraag stellen hoe de gemeente deze verkaveling een plaats geeft binnen de voornemens om te ontharden en om te verdichten. Over ontharden wordt er veel gesproken, maar zien we weinig resultaat. Bij de nieuwe verkavelingen in de Shermanstraat en op Allerheiligenberg zien we enkel de klassieke manier van verkavelen, waarbij er het er uiteindelijk op neerkomt dat iedereen zijn of haar kavel grotendeels verhardt. Qua verdichting zien we dat dit er vooral op neerkomt om zo veel mogelijk kavels op een kleine ruimte te creëren, maar dat deze ruimte veel efficiënter en aangenamer zou kunnen worden ingericht door te opteren voor andere woonvormen die een betere mix tot gevolg hebben en te voorzien in groenruimten die gedeeltelijk gemeenschappelijk zijn en die de buurt aangenamer maken.  

    De burgemeester antwoordt:
    Momenteel is er nog niets ingediend, dus nog geen concrete plannen.
     De burgemeester deelt de bezorgdheid. Hij geeft wel aan dat er geen discussie kan zijn over de bestemming van de gronden. Een verkaveling is hier niet uit te sluiten.
    Het gebied ligt in kerngebied en leent zich voor inbreiding. Dit  ligt in het verlengde van de principes van goede ruimtelijke ordening en is ook de visie van Vlaanderen.
    Hier moet de gemeente rechtszekerheid geven.  De burgemeester geeft aan dat de plannen wel zullen afgetoetst worden op woonkwaliteit, oppervlaktegebruik, verhardingen, … het college is hier alert voor.  
    Ook voor problematiek van afwatering en elektriciteit.  De nodige buffer en capaciteit zal aan de verkavelaar opgelegd worden.
    Er volgt een bespreking over  format van percelen, verdichting, ontharding, sociale mix,  kostprijs van wooneenheden.
    Het volledige verslag is terug te vinden in het audioverslag.

    Raadslid Paul Nies licht toe.
    We hebben al meermaals gevraagd naar de plannen voor de dorpskern in Oostham en het resultaat van het participatietraject hiervoor dat eind 2019 liep. Toen we hier vorig jaar naar peilden, antwoordde schepen Vandezande dat er hopelijk in oktober nieuws was. Inmiddels zijn we opnieuw een hele tijd verder. Wat is de huidige stand van zaken? Ook al is dit momenteel geen prioriteit, toch lijkt het ons niet ideaal dat er zo veel tijd zit tussen een participatietraject en het moment dat er over de resultaten daarvan wordt gecommuniceerd.

    Schepen Robert Vandezande antwoordt dat het inderdaad de bedoeling was om verder te staan.  Naast de uitloper van Covid heeft de dienst nog te kampen gehad met personeelsuitval.
    Gelijktijdig was er een inhaalbeweging naar bouwaanvragen. Hieraan moest prioriteit gegeven worden gezien het rechtstreekse verplichting naar de aanvrager. 
    De bedoeling is om het nu weer op te nemen, samen met RUP Kwaadmechelen.  Beoogd wordt het najaar, maar begin volgend jaar is ook niet uitgesloten.
    Het volledige verslag is terug te vinden in het audioverslag.

    Raadslid Paul Nies licht toe.
    Een tijd geleden verscheen in Het Belang van Limburg een lijst gepubliceerd van kerken waar geen erediensten meer zouden worden gehouden. De kerk van Kwaadmechelen stond in die lijst. Waarom wordt hierover niet gecommuniceerd op de gemeenteraad en binnen onze gemeente? Wat zijn de concrete plannen en wat is de timing?

    De burgemeester antwoordt:
    Het is de vraag wie hier moet communiceren.  Wij of de kerkraad zelf.
    In het kerkenbeleidsplan van 2017 staat het reeds aangegeven .  Dit is sterk gekoppeld aan de plannen van herbestemming van de kerk. Momenteel zijn de middelen voorzien voor de werken aan de toren, maar nog niet voor de afbraak van het kerkgebouw. Momenteel is dit vertraagd door een geschil tussen 2 architectenbureau’s die de opdracht claimen en waardoor het kerkbestuur ook gevat wordt.  DE burgemeester besluit dat het in eerste instantie aan het kerkbestuur zelf is om hierover te communiceren.
    Het volledige verslag is terug te vinden in het audioverslag.

    Raadslid Paul Nies licht toe.
    We herhalen graag de vraag die we vorige keer stelden: Op het CBS van 8 november 2021 werd een droogte- en hemelwaterplan besproken voor onze gemeente. Wanneer zou dit aan de gemeenteraad worden voorgelegd? We zagen ook dat schepen Vandezande tegen dit plan stemde. Wat was de reden? Was de landbouwsector in onze gemeente voldoende betrokken en zijn er voldoende maatregelen in het plan opgenomen om ook hen te wapenen tegen de droogte?

    Schepen Robert Vandezande antwoordt dat iedereen wel achter een droogte- en hemelwaterplan staat.
    Het toenmalig voorliggende plan was naar zijn mening nogal eenzijdig geformuleerd met insteek van natuurpunt.
    Hij wilde de mankementen eruit voordat dit  ter stemming zou komen van de raad.
    Hij geeft aan dat mogelijk niet alle groepen tevreden zullen zijn, maar dat zal het openbaar onderzoek uitwijzen.
    Op volgend college zal dit opnieuw geagendeerd worden en vervolgens op een volgende gemeenteraad, waarschijnlijk september.
    Het volledige verslag is terug te vinden in het audioverslag.


    Vragen vanuit de fractie Vlaams Belang

    Raadslid Michel Moreels licht toe.
    Vorige zitting hebben we een aantal vragen gesteld rond de acties die de gemeente onderneemt om de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne te regelen.

    Wat is de huidige stand van zaken ?

    We vernamen in de media dat in steden zoals onder andere Lier er capaciteitsproblemen opduiken. Bestaat er een plan van aanpak voor Ham indien dit zich hier zou voordoen ?

    Schepen Stefanie Engelen antwoordt:
    Er is weinig gewijzigd tegenover vorige raad.
    Er zijn 28 Oekraïners opgevangen in Hamse gastgezinnen. 
    Er is nog niemand via Fedasil doorgestuurd. Er is ook geen zicht op de lijst of de behoeften.
    Momenteel zijn er nog 18 plaatsen waar mogelijk kan opgevangen worden.
    In de meeste gastgezinnen wonen de Oekraïense families toch enigszins apart.
    Uit de vergadering van dinsdag bleek dat alles goed loopt.

    Raadslid Michel Moreels betreurt dat er geen plan is voor het geval waarbij Fedasil plots een grote groep asielzoekers zou doorsturen. Hij overhandigt een document waarin de zienswijze  van zijn fractie wordt beschreven.

    Het volledige verslag is terug te vinden in het audioverslag.

  • openen van de zitting

    De voorzitter opent de vergadering om 20.01 uur

    Hij verontschuldigt schepen Patrick Bosmans en raadslid Julien Gielen.

    Er zijn geen bijkomende agendapunten ingediend door raadsleden.

    De voorzitter ontving  vragen ingediend door raadslid Paul Nies  namens de fractie groen en eveneens namens de fracties sp.a, n-va en groen.
    Daarnaast ontving de voorzitter ook een vraag van raadslid Michel Moreels namens de fractie Vlaams Belang.

     De voorzitter merkt op dat de toelichting bij de stand van zaken fusietraject niet geagendeerd is.
    De raad is akkoord dat dit wordt toegevoegd.

  • verlaat de zitting

    De voorzitter wijst erop dat voor dergelijke agendapunten een verwantschap tot de 4de graad moet vermeden worden.
    Hij geeft aan dat dit voor hem het geval is bij dit agendapunt.
    Hij draagt het voorzitterschap voor dit punt over aan de burgemeester

    Voorzitter Nico Engelen verlaat de vergadering om 20.16u
  • vervoegt de zitting

    Voorzitter Nico Engelen vervoegt de vergadering om 20.17 uur

  • verlaat de zitting

    Raadslid Kenny Placin verlaat de vergadering om 20.18 uur.

  • vervoegt de zitting

    Raadslid Kenny Placin vervoegt de vergadering om 20.18 uur.

  • sluiten van de zitting

    De voorzitter sluit de vergadering van de gemeenteraad om 21.05 uur.