De contantbelasting voor de ophaling van snoeihout op afroep wijzigt van €15/ophaling van 2m3 naar €5/ophaling van 2m3 vanaf 1 januari 2023.
Voor de overige fracties die aan huis ingezameld worden, wijzigt de contantbelasting niet.
Er worden ook geen wijzigingen aangebracht aan het gedeelte van de kohierbelasting.
Het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17/02/2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen wordt vastgesteld voor de aanslagjaren 2023 en 2024 conform de bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Het huidige tariefreglement eindigt op 31 december 2022. De voorwaarden en tarieven van de inzameling van asbestafval aan huis werden opgenomen in een nieuw tarievenreglement. De gemeenteraad wordt verzocht om dit tarievenreglement te bekrachtigen zodat de inwoners van de gemeente gebruik kunnen maken van deze dienstverlening.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen.
Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
Het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2018 tot vaststelling van het Actieplan Asbestafbouw.
Het reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers wordt bekrachtigd.
Voor het brengen van huishoudelijke afvalstoffen naar de door Limburg.net beheerde recyclageparken rekent Limburg.net een rechtstreekse vergoeding (tarief) aan de bezoeker van het recyclagepark.
Een tarief kan enkel aangerekend worden voor de huishoudelijke afvalstoffen die niet vallen onder de belaste basisdienst en de contantbelastingen zoals vastgesteld in het Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
De afvalintercommunale Limburg.net beheert het recyclagepark en rekent een rechtstreekse vergoeding (tarief) aan de bezoeker van het recyclagepark. De tarieven die de bezoeker aan Limburg.net betaalt zijn een rechtstreekse vergoeding ten behoeve van Limburg.net en geen belasting ten behoeve van de gemeente.
Het reglement bepaalt ook wie toegang heeft tot de Limburg.net parken, evenals de wijze van aanrekening van de geldende tarieven.
Naar aanleiding van de gestegen kosten, de dalende subsidies en in sommige gevallen oneigenlijk gebruik van compostvaten en compostbakken, besliste de raad van bestuur van Limburg.net op 26/10/2022 om het tarief dat wordt aangerekend aan de burger te verhogen vanaf 1 januari 2023:
- De prijs van een compostvat stijgt van € 15 naar € 30.
- De prijs van een compostbak stijgt van € 35 naar € 60.
Er wordt ook een begrenzing opgenomen van het aantal compostvaten of compostbakken dat een gezin op een periode van 5 jaar kan aankopen om een eerlijke verdeling van de subsidies te bekomen. De aankoop van compostvaten en compostbakken wordt per gezin gelimiteerd tot maximaal 3 compostbakken of 3 compostvaten per periode van 5 jaar.
Er worden ook enkele tekstuele aanpassingen doorgevoerd m.b.t. de aangetekende herinnering naar aanleiding van het aangepast aanmaningenproces van Limburg.net.
Het reglement gaat in vanaf 1 januari 2023. Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (hierna het Materialendecreet genoemd), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (hierna het VLAREMA genoemd) en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 9 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
Het Samenwerkingsakkoord van 4 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval (hierna het Interregionaal Samenwerkingsakkoord verpakkingsafval genoemd).
Het reglement betreffende de tarieven op de aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net wordt door de gemeenteraad bekrachtigd.
De gemeente en de burgers worden regelmatig geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze werkzaamheden aan de nutsvoorzieningen langs gemeentelijke wegen hebben een impact op het openbaar domein. Verder zijn er ook dringende werken op het vlak van onderhoud en herstellingen die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Tenslotte zijn er nog een aantal bijkomende werken zoals aansluitingen, herstellingen en kleine onderhoudswerken die bijna constant een impact hebben op het openbaar domein.
De code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, ...), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, ...) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken
aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de
distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken
uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de
distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken en ter compensatie van dieverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Inning
de retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
De kredieten voor 2023 moeten vastgesteld worden anders beschikt men niet over uitvoerbare kredieten op 1 januari 2023. Ook moeten er kredieten voor 2022 en voor de periode 2024 en 2025 gewijzigd worden om wille van diverse redenen : Het "groeiend" meerjarenplan in kader van de realisatie van de beleidsdoelstellingen maar ook de oorlog in Oekraïne, investeringsprojecten die verschoven worden in de tijd, onvoorziene uitgaven, goedkopere of duurdere gunning van aankopen, latere of bijkomende aanwerving van personeelsleden, ...
De gemeenteraad moet zijn deel van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vaststellen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Overeenkomstig artikel 257 van het Decreet Lokaal Bestuur moet minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan aangepast worden, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de instructies voor het opstellen van de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De gemeenteraad stelt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van de gemeente.
De kredieten voor 2023 moeten vastgesteld worden anders beschikt men niet over uitvoerbare kredieten op 1 januari 2023. Ook moeten er kredieten voor 2022 en voor de periode 2024 en 2025 gewijzigd worden om wille van diverse redenen : het "groeiend" meerjarenplan in kader van de realisatie van de beleidsdoelstellingen maar ook de oorlog in Oekraïne, investeringsprojecten die verschoven worden in de tijd, onvoorziene uitgaven, goedkopere of duurdere gunning van aankopen, latere of bijkomende aanwerving van personeelsleden, ...
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn moeten stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadien moet de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeuren.
Door deze goedkeuring wordt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel vastgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Overeenkomstig artikel 257 van het Decreet Lokaal Bestuur moet minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan aangepast worden, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de instructies voor het opstellen van de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De gemeenteraad keurt het deel van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goed.
Hierdoor wordt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 definitief in zijn geheel vastgesteld.
Aangezien de kostprijzen voor personeel en brandstoffen gestegen zijn, is het aangewezen om de tarieven voor het verwijderen van de afvalstoffen te verhogen naar € 36 personeelskost per uur en € 36 per uur voor gebruik materiaal.
Artikel 170 § 4 van de grondwet.
Het decreet lokaal bestuur.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet).
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 houdende de vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Het politiereglement betreffende de inzameling en de beheersing van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee gelijkgestelde afvalstoffen.
Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting vast te stellen op het weghalen, behandelen of sorteren van allerhande afvalstoffen, gestort of achtergelaten op plaatsen op een een wijze verboden door of strijdig met wettelijke of reglementaire bepalingen.
De belasting is hoofdelijk verschuldigd door de eigenaar van de afvalstoffen en door de persoon die gestort of verbrand heeft.
De belasting wordt vastgesteld op:
- personeel: 36 euro per werkman per uur
- materieel: 36 euro per uur voor het gebruik van een vrachtwagen
Bij gestorte hoeveelheden van meer dan 3m³ wordt de belasting verhoogd met de totale verwerkingskost van het afval.
De belasting is eisbaar vanaf de dag van het weghalen van de afvalstoffen (contante belasting).
De belasting moet onmiddelijk betaald worden na toezending van de onkostennota. Bij niet betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Bij laattijdige betaling worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake rijksinkomstenbelastingen, overeenkomstig art 11 van het decreet van 30 mei 2008.
Bij weigering om mee te werken aan een fiscale controle of weigering om boeken of bescheiden voor te leggen wordt een administratieve boete van 250,00 euro opgelegegd.
Bezwaren tegen deze belasting kunnen worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van het aanslagbiljet of vanaf de datum van de contante inning.
De hoorzitting moet niet meer verplicht voor elk bezwaar georganiseerd worden, maar enkel indien de belastingschuldige (of zijn vertegenwoordiger) er uitdrukkelijk om gevraagd heeft bij het indienen van zijn bezwaar.
De gemeente voegt een beknopte samenvatting van het belastingreglement toe als bijlage bij het aanslagbiljet.
Het belastingreglement zal bekend gemaakt worden overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het belastingreglement van 4 april 2019 wordt opgeheven vanaf 01.01.2023.
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt een melding verstuurd naar de toezichthoudende overheid.
Vraag ingediend door gemeenteraadslid Julien Gielen namens de fractie Vooruit.
"Het grootste deel van het Hamse budget is voorzien voor werken aan de infrastructuur, en meer specifiek rioleringswerken. De vorige jaren hebben we met Vooruit Ham vastgesteld dat er in de eerste helft van de legislatuur minder geïnvesteerd is dan bij het begin begroot werd. Wij zijn blij dat jullie onze kritiek ter harte hebben genomen en aan een inhaalbeweging zijn begonnen. Het is voor ons belangrijk dat elke Hammenaar snel en correct wordt aangesloten op het rioleringsnet.
Toch is er vandaag nog maar 11,2 miljoen uitgegeven aan rioleringswerken, terwijl dit volgens het eerste meerjarenplan eigenlijk al 15,7 miljoen zou moeten zijn. Wij vragen ons af: krijgen jullie die achterstand nog weggewerkt tegen het einde van de legislatuur? Want het uitstellen van investeringen heeft gevolgen. Vandaag ligt bijna heel Ham open door infrastructuurwerken en als we zien dat er volgend jaar bijna 12 miljoen wordt geïnvesteerd in rioleringen, dan houden wij ons hart al vast.
Daarom vragen wij ons af waar het geld dat voor 2023 begroot staat precies naartoe gaat? Is dit voorbehouden voor betalingen van werken die vandaag al bezig zijn?
En wat hier misschien nog de belangrijkere vraag is: wat is de toekomstvisie van dit bestuur op het vlak van rioleringen? Zoals jullie wel weten heeft Tessenderlo haar rioleringen in eigen beheer en is dat in Ham niet het geval.
Hoe gaat die samenwerking in de toekomst verlopen en welke afspraken zijn daar vandaag al rond gemaakt?"
Schepen Hilde Aegten wijst erop dat vertragingen in dergelijke dossiers meestal te wijten zijn aan subsidie, externe partners, rooilijnen, grondverwervingen. Daardoor moet vaak geschoven worden.
De schepen geeft een overzicht van de grote werken in uitvoering en gepland. De N141 verschuift naar 2026. Op dat ogenblik zal Ham voor ongeveer 99% berioleerd zijn. Dit betreft nog geen gescheiden stelsels. Gezien het investeringsritme zal het voor de inwoners vaak niet gemakkelijk gaan. Maar er wordt zo goed mogelijk gezorgd voor toegangen naar de woningen.
De burgemeester vult aan dat met betrekking tot de verschillen tussen Tessenderlo en Ham op het vlak van rioleringen (Fluvius versus eigen beheer) er in het eerste kwartaal van 2023 toelichtingen en vergaderingen volgen tussen de twee gemeenten, Fluvius, Aquafin en andere.
Het volledige verslag is terug te vinden in het audioverslag.