Terug
Gepubliceerd op 25/01/2024

2023_CBS_01490 - Aanvullend verkeersreglement inzake de afsluiting van Verbindingsweg ter hoogte van het kruispunt met fietssnelweg F77 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/01/2024 - 15:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marc Heselmans, burgemeester; Robert Vandezande, schepen; Patrick Bosmans, schepen; Stefanie Engelen, schepen; Hilde Aegten, schepen; Debbie De Bruyn; Erik Accou, algemeen directeur

Afwezig

Bart Vrancken, adjunct-algemeen directeur

Secretaris

Erik Accou, algemeen directeur

Voorzitter

Marc Heselmans, burgemeester
2023_CBS_01490 - Aanvullend verkeersreglement inzake de afsluiting van Verbindingsweg ter hoogte van het kruispunt met fietssnelweg F77 - Goedkeuring 2023_CBS_01490 - Aanvullend verkeersreglement inzake de afsluiting van Verbindingsweg ter hoogte van het kruispunt met fietssnelweg F77 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met het oog op het voorkomen van verkeersongevallen en in het algemeen belang van de weggebruikers, moeten bijzondere verkeersmaatregelen getroffen worden op verschillende gemeentewegen.

Verbindingsweg wordt gecatalogeerd onder gemeentewegen.

In deze straat is een snelheidsregime van 50 km/u van toepassing.

De Verbindingsweg is een landelijke weg met een erftoegangsfunctie.

De fietssnelweg F77 loopt over het tracé van het voormalig toeristisch fietspad.

Een fietssnelweg is een doorgaande fietsroute tussen steden, gemeenten en belangrijke attractiepolen bedoeld voor langeafstandsfietsverkeer. Ze bieden de mogelijkheid om snel en veilig functionele verplaatsingen te kunnen doen over langere afstand, maar kunnen ook gebruikt worden door recreatieve fietsers. 

Om de doorstroming te garanderen wordt aangeraden de fietssnelwegen in de voorrang te leggen en en het aantal conflictpunten te beperken.

De verbindingsstraat is ter hoogte van de kruising met de fietssnelweg afgesloten met uitzondering voor fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd door het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

De beslissing Gemeenteraad van 03 september 2009 en 06 februari 2014 i.v.m. de delegatie van de bevoegdheid voor het behandelen van de aanvullende reglementen naar het College van Burgemeester en Schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit Verbindingsweg af te sluiten ter hoogte van de kruising met fietssnelweg F77 met uitzondering van fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Artikel 2

Deze maatregel wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden C3 met onderborden M12 geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de fietssnelweg F77.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement zal gepubliceerd worden in het Loket voor Lokale Besturen – Module Toezicht – Reglementen en verordeningen. (van toepassing sinds 01/01/2019).