Terug
Gepubliceerd op 02/10/2024

2024_CBS_01451 - Tijdelijk verkeersreglement inzake enkelrichtingsverkeer in de Heuvelstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 30/09/2024 - 15:00 schepenlokaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marc Heselmans, burgemeester; Robert Vandezande, schepen; Patrick Bosmans, schepen; Stefanie Engelen, schepen; Hilde Aegten, schepen; Debbie De Bruyn; Erik Accou, algemeen directeur

Afwezig

Bart Vrancken, adjunct-algemeen directeur

Secretaris

Erik Accou, algemeen directeur

Voorzitter

Marc Heselmans, burgemeester
2024_CBS_01451 - Tijdelijk verkeersreglement inzake enkelrichtingsverkeer in de Heuvelstraat - Goedkeuring 2024_CBS_01451 - Tijdelijk verkeersreglement inzake enkelrichtingsverkeer in de Heuvelstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De bewoners beargumenteren de aanvraag als volgt:

  • het betreft een smalle straat waar het moeilijk is voor auto's en fietsers om elkaar veilig te kruisen;
  • er is veel sluipverkeer;
  • er wordt te snel gereden.

De Heuvelstraat werd binnen het gemeentelijk mobiliteitsplan ingeschaald als lokale type III-weg. Er is een snelheidsregime van 50km/u van toepassing. De weg hoeft in principe enkel te dienen tot het ontsluiten van de bestaande woningen/appartementen en een braakliggend perceel.

Er komen uit de omgeving al langere tijd klachten dat het verkeer komende van Meerhout alternatieve routes zoekt om het kruispunt Meerhoutstraat/Staatsbaan te vermijden.

De verharding in de Heuvelstraat is vandaag zo'n 3 meter breed. Er moet bij het kruisen dus over de berm of over een inrit gereden worden.

Met het oog op het voorkomen van verkeersongevallen, in het algemeen belang van de weggebruikers en om de leefbaarheid te verhogen, kunnen best bijzondere verkeersmaatregelen getroffen worden in de Heuvelstraat.

Overwegende dat de bewoners zelf het scenario 'enkelrichtingsstraat' naar voren schuiven, kan geopteerd worden dit permanent of bij wijze van proefopstelling uit te voeren. Idealiter wordt dit met de rijrichting Staatsbaan → Vlinderstraat uitgevoerd om het sluipverkeer tegen te gaan.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd door het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

De beslissing Gemeenteraad van 03 september 2009 en 06 februari 2014 i.v.m. de delegatie van de bevoegdheid voor het behandelen van de aanvullende reglementen naar het College van Burgemeester en Schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college besluit de Heuvelstraat om te vormen naar enkelrichtingsverkeer inkomend vanuit de staatsbaan en in een proefopstelling van minimaal 2 maanden.

Artikel 2

Deze maatregel wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord F19, eenrichtingsverkeer en onderbord M17, fietsers en speed pedelecs in beide richtingen, geplaatst ter hoogte van het kruispunt met de Staatsbaan en het verkeersbord C1, verboden richting voor iedere bestuurder en onderbord M11, uitgezonderd fietsers en speed pedelecs, op het kruispunt met de Vlinderstraat.

Artikel 3

Gelijktijdig dienen over een representatieve periode in de vlinderstraat metingen te gebeuren. Voorafgaand moet eerst een nulmeting gebeuren.

Artikel 4

Dit tijdelijk verkeersreglement zal gepubliceerd worden in het Loket voor Lokale Besturen – Module Toezicht – Reglementen en verordeningen. (van toepassing sinds 01/01/2019).