Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

2024_GR_00174 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer - recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Vaststelling

Gemeenteraad
do 19/12/2024 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nico Engelen, voorzitter; Marc Heselmans, burgemeester; Filip Wellens, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Hilde Aegten, schepen; Debra Sevindik, raadslid; Robert Vandezande, schepen; Debbie De Bruyn, schepen; Walter Peelmans, raadslid; Liliane Tielemans, raadslid; Raf Weltens, raadslid; Michel Moreels, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Stefanie Engelen, schepen; Samia Chekimi, raadslid; Patrick Raeymaekers, raadslid; Kenny Placin, raadslid; Petrus Hendriks, raadslid; Marnik Nelissen, raadslid; Erik Accou, algemeen directeur

Afwezig

Bart Vrancken, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Paul Nies, raadslid; Farid Van Geldorp, raadslid

Secretaris

Erik Accou, algemeen directeur

Voorzitter

Nico Engelen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00174 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer - recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Vaststelling

Aanwezig

Nico Engelen, Marc Heselmans, Filip Wellens, Julien Gielen, Hilde Aegten, Debra Sevindik, Robert Vandezande, Debbie De Bruyn, Walter Peelmans, Liliane Tielemans, Raf Weltens, Michel Moreels, Patrick Bosmans, Stefanie Engelen, Samia Chekimi, Patrick Raeymaekers, Kenny Placin, Petrus Hendriks, Marnik Nelissen, Erik Accou
Stemmen voor 16
Kenny Placin, Marc Heselmans, Hilde Aegten, Filip Wellens, Samia Chekimi, Patrick Raeymaekers, Petrus Hendriks, Robert Vandezande, Debbie De Bruyn, Walter Peelmans, Liliane Tielemans, Michel Moreels, Marnik Nelissen, Patrick Bosmans, Stefanie Engelen, Nico Engelen
Stemmen tegen 1
Raf Weltens
Onthoudingen 2
Julien Gielen, Debra Sevindik
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00174 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer - recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Vaststelling 2024_GR_00174 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer - recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Dit reglement bepaalt de retributies die de administratieve meerkost vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid of inertie heeft veroorzaakt. Het is evident dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.

De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend.

Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de schuldenaar, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, samenstellen adviezen, enzovoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht.

Wanneer lokaal bestuur Tessenderlo-Ham dergelijke procedures niet zou voeren, zou dit een gevoel van straffeloosheid tot gevolg hebben dat een doortastend en correct beleid in de weg zou staan. Er wordt voorzien in volgende tarieven die in verhouding staan tot de complexiteit van de te voeren procedures:
Eerste aanmaning Kosteloos
Tweede of volgende aanmaning (bij vordering in hoofdsom > € 150,00) € 20,00
Grensoverschrijdende invordering € 50,00
Verzoek tot minnelijke schikking € 20,00
Opmaak dwangbevel na uitvoerbaarverklaring € 30,00
Derdenbeslag € 50,00
Nemen hypothecaire inschrijving € 50,00
Uitvoerend beslag op onroerend goed: betekening van bevel € 500,00
Uitvoerend beslag op onroerend goed: aanstellen notaris € 500,00
Uit onverdeeldheid treden in combinatie met uitvoerend onroerend beslag € 500,00
Aanstellen curator onbeheerde nalatenschap € 500,00
Indeplaatsstelling uitvoerend onroerend beslag € 500,00

De opgesomde retributies zullen worden aangerekend voor enerzijds onbetwiste niet-fiscale schuldvorderingen en anderzijds betwiste niet-fiscale schuldvorderingen waarvoor na gerechtelijke procedure een uitvoerbare titel wordt bekomen.

Juridische grond

De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.


Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40,41 en 177.


Het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 (WIB92).

het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invorderingen van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019 (Invorderingswetboek).

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 01 januari 2025 wordt een retributie geheven voor de kosten verbonden aan de invordering van niet-fiscale vorderingen.

Artikel 2

De niet-fiscale vorderingen in dit reglement omvatten alle vorderingen gevestigd met ingang van januari 2025.

Het gaat om vorderingen uit hoofde van opgelegde retributies, contractuele verbintenissen, GAS-boetes, schadevergoedingen,  vorderingen uit hoofde van een gerechtelijke uitvoerbare titel en terugvorderingen van ten onrechte betaalde bedragen.

Indien de debiteur de vordering niet betaalt binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijn, worden de hieronder bepaalde retributies aangerekend ingeval de in die artikelen vermelde acties worden ondernomen met het oog op de invordering van de schuld.

Artikel 3

Indien de debiteur niet betaalt binnen de termijn voorzien in kosteloze eerste aanmaning, wordt telkens een kost van € 20,00 aangerekend voor de verzending van een tweede en volgende aanmaning. De tweede aanmaning is kosteloos voor hoofdsommen kleiner dan € 150,00.

Artikel 4

Voor de grensoverschrijdende invordering van onbetaalde niet-fiscale vorderingen waarvoor de gemeente beroep doet op een derde, komt het bedrag van de retributie overeen met de incasso- en administratiekosten die de derde hiervoor aan de gemeente doorrekent, vermeerderd met € 50,00. De retributie is verschuldigd van zodra het dossier aan de derde wordt overgemaakt.

Artikel 5

Het lokaal bestuur kan een schuldenaar bij niet-betaling oproepen voor een minnelijke schikking. Hiertoe stuurt de financieel directeur een gewone brief met zijn verzoek naar de bevoegde rechtbank. Voor elk dossier tot minnelijke schikking wordt een kost van € 20,00 aangerekend van zodra de verzoekbrief verstuurd wordt naar de rechtbank.

Artikel 6

Wanneer de debiteur niet overgaat tot betaling van de volledige schuld, kosten en intresten inbegrepen, kan de financieel directeur overgaan tot opmaak van een dwangbevel met het oog op betekening door een gerechtsdeurwaarder.

Voor het aanmaken van dit dwangbevel dan wel het overmaken van een dossier aan de gerechtsdeurwaarder wordt een kost van € 30,00 aangerekend.

Artikel 7

Indien na betekening van een dwangbevel of in elk ander geval de debiteur nog steeds in gebreke blijft, kan de financieel directeur volgende stappen nemen in gedwongen uitvoering en invordering. Hiervoor wordt telkens de overeenstemmende kost opgegeven. Deze kost wordt aangerekend bovenop de eventuele gerechtskosten en gerechtsdeurwaarderskosten en reële kosten die op grond van de wettelijke regelingen worden doorgerekend aan de debiteur.

1° derdenbeslag, het beslag wordt aangetekend aangekondigd nadat opzoekingen werden verricht om een derde-schuldenaar van de debiteur te vinden en vervolgens overgemaakt aan de gerechtsdeurwaarder: € 50,00

2° het nemen van een hypothecaire inschrijving indien de debiteur een onroerend goed bezit, hieraan gaan uitgebreide opzoekingen vooraf: de effectief betaalde kost aan het kantoor rechtszekerheid (nieuwe benaming hypotheekkantoor) wordt doorgerekend, vermeerderd met € 50,00 administratieve kosten per hypothecaire inschrijving.

3° uitvoerend beslag op onroerend goed:

- administratieve en juridische procedurevoorbereiding (per onroerend goed): € 500,00. Deze retributie is verschuldigd zodra de door de gemeente aangestelde deurwaarder aan de debiteur een akte houdende het ‘bevel voorafgaand aan het uitvoerend beslag op onroerend goed’ heeft betekend.
- administratieve en juridische procedurevoorbereiding aanstelling notaris: € 500,00. Deze retributie is verschuldigd zodra de gemeente de dagvaarding daartoe betekent.

4° procedure uit onverdeeldheid treden al dan niet in combinatie met uitvoerend onroerend beslag: ingeval er diverse mede-eigenaars samen met de debiteur zijn moet een procedure gevoerd worden om uit de onverdeeldheid te treden: € 500,00 van zodra de gemeente de dagvaarding daartoe aan de mede-eigenaars betekent, voor zover als gevolg daarvan de effectieve verdeling wordt opgelegd in een vonnis dat kracht van gewijsde heeft.

5° procedure tot aanstelling van een curator over een onbeheerde nalatenschap wanneer er geen gekende erfgenamen zijn, maar wel een nalatenschap van waaruit een vordering kan voldaan worden: € 500,00 van zodra het namens de gemeente opgemaakte verzoekschrift tot aanstelling van een curator werd neergelegd, voor zover dat verzoekschrift uitmondt in de effectieve aanstelling van een curator.

6° procedure van indeplaatsstelling (per onroerend goed): € 500,00. Deze retributie is verschuldigd van zodra het namens de gemeente opgemaakte verzoekschrift om in de plaats te worden gesteld werd ingediend, voor zover de gemeente effectief in de plaats wordt gesteld van de beslagleggende schuldeiser die in gebreke bleef.

Artikel 8

De opgesomde retributies zullen worden aangerekend voor enerzijds onbetwiste niet-fiscale schuldvorderingen en anderzijds betwiste niet-fiscale schuldvorderingen waarvoor na gerechtelijke procedure een uitvoerbare titel wordt bekomen.

Artikel 9

Het voorgaande wordt samengevat in het volgende overzicht:

Eerste aanmaning Kosteloos
Tweede of volgende aanmaning (vordering met hoofdsom > € 150,00)€ 20,00
Grensoverschrijdende invordering € 50,00
Verzoek tot minnelijke schikking € 20,00
Opmaak dwangbevel na uitvoerbaarverklaring € 30,00
Derdenbeslag € 50,00
Nemen hypothecaire inschrijving € 50,00
Uitvoerend beslag op onroerend goed: betekening van bevel € 500,00
Uitvoerend beslag op onroerend goed: aanstellen notaris € 500,00
Uit onverdeeldheid treden in combinatie met uitvoerend onroerend beslag € 500,00
Aanstellen curator onbeheerde nalatenschap € 500,00
Indeplaatsstelling uitvoerend onroerend beslag € 500,00

Artikel 10

De wettelijke nalatigheidsintresten worden aangerekend vanaf de eerste maand volgend op de maand waarin de niet-fiscale  verschuldigd is. Deze intrest wordt enkel toegepast voor schuldvorderingen in de fase van gedwongen of gerechtelijke invordering.

Artikel 11

Dit reglement treedt in werking op 01 januari 2025.