Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

2024_GR_00188 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling

Gemeenteraad
do 19/12/2024 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nico Engelen, voorzitter; Marc Heselmans, burgemeester; Filip Wellens, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Hilde Aegten, schepen; Debra Sevindik, raadslid; Robert Vandezande, schepen; Debbie De Bruyn, schepen; Walter Peelmans, raadslid; Liliane Tielemans, raadslid; Raf Weltens, raadslid; Michel Moreels, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Stefanie Engelen, schepen; Samia Chekimi, raadslid; Patrick Raeymaekers, raadslid; Kenny Placin, raadslid; Petrus Hendriks, raadslid; Marnik Nelissen, raadslid; Erik Accou, algemeen directeur

Afwezig

Bart Vrancken, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Paul Nies, raadslid; Farid Van Geldorp, raadslid

Secretaris

Erik Accou, algemeen directeur

Voorzitter

Nico Engelen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00188 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling

Aanwezig

Nico Engelen, Marc Heselmans, Filip Wellens, Julien Gielen, Hilde Aegten, Debra Sevindik, Robert Vandezande, Debbie De Bruyn, Walter Peelmans, Liliane Tielemans, Raf Weltens, Michel Moreels, Patrick Bosmans, Stefanie Engelen, Samia Chekimi, Patrick Raeymaekers, Kenny Placin, Petrus Hendriks, Marnik Nelissen, Erik Accou
Stemmen voor 11
Kenny Placin, Marc Heselmans, Hilde Aegten, Samia Chekimi, Patrick Raeymaekers, Petrus Hendriks, Robert Vandezande, Debbie De Bruyn, Walter Peelmans, Patrick Bosmans, Stefanie Engelen
Stemmen tegen 1
Raf Weltens
Onthoudingen 7
Julien Gielen, Filip Wellens, Debra Sevindik, Liliane Tielemans, Michel Moreels, Marnik Nelissen, Nico Engelen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00188 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling 2024_GR_00188 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken. De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.

In bijlage de vergelijking van de huidige tarieven en voorgestelde nieuwe tarieven.

De financiële toestand van de gemeente

Juridische grond

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen;

Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 01 januari 2025 wordt er een retributie geheven op de afgifte van allerlei administratieve stukken. De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2

De tarieven voor de afgifte worden als volgt vastgesteld:

2°1 voor een dossierkost: € 20,00

2°2 voor de kost opstart omgevingsonderzoek: € 30,00

2°3 per aangetekend schrijven: € 10,00

2°4 voor advies INTER: € 150,00

2°5a per goedgekeurd lot: € 30,00
2°5b per bijkomende wooneenheid/lot: € 30,00

2°6 voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier: € 20,00

2°7 voor een stedenbouwkundig attest: € 25,00

2°8 voor een planologisch attest: € 100,00

2°9 voor een socio-economische vergunning: € 100,00

2°10 voor een opname in het vergunningsregister: de dossierkost

2°11 voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoek op verzoek (geen retributie op afleveren attest):

zelfstandige woning€ 70,00
niet-zelfstandige woning (gebouw)€ 90,00
niet-zelfstandige woning (per kamer)€ 15,00


2°12 voor publicatiekosten: deze worden één op één doorgerekend.

Artikel 3

Zijn vrijgesteld van deze retributie:

  • aanvragen en meldingen van gemeentebesturen, AGB's, OCMW's en verenigingen lid van een gemeentelijke adviesraad
  • aanvragen en meldingen van overheidsinstanties, intercommunales waarin de gemeente participeert, sociale huisvestingsmaatschappijen en instellingen met het oog op sociale tewerkstelling, met uitzondering van de kosten voor het organiseren van het openbaar onderzoek en de publicatiekosten voor het openbaar onderzoek
  • meldingen van overname en naamswijzigingen

Artikel 4

De retributie is contant betaalbaar op het ogenblik van de aanvraag van het administratieve stuk.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.