Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

2024_GR_00189 - Retributie op werken voor derden - Vaststelling

Gemeenteraad
do 19/12/2024 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nico Engelen, voorzitter; Marc Heselmans, burgemeester; Filip Wellens, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Hilde Aegten, schepen; Debra Sevindik, raadslid; Robert Vandezande, schepen; Debbie De Bruyn, schepen; Walter Peelmans, raadslid; Liliane Tielemans, raadslid; Raf Weltens, raadslid; Michel Moreels, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Stefanie Engelen, schepen; Samia Chekimi, raadslid; Patrick Raeymaekers, raadslid; Kenny Placin, raadslid; Petrus Hendriks, raadslid; Marnik Nelissen, raadslid; Erik Accou, algemeen directeur

Afwezig

Bart Vrancken, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Paul Nies, raadslid; Farid Van Geldorp, raadslid

Secretaris

Erik Accou, algemeen directeur

Voorzitter

Nico Engelen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00189 - Retributie op werken voor derden - Vaststelling

Aanwezig

Nico Engelen, Marc Heselmans, Filip Wellens, Julien Gielen, Hilde Aegten, Debra Sevindik, Robert Vandezande, Debbie De Bruyn, Walter Peelmans, Liliane Tielemans, Raf Weltens, Michel Moreels, Patrick Bosmans, Stefanie Engelen, Samia Chekimi, Patrick Raeymaekers, Kenny Placin, Petrus Hendriks, Marnik Nelissen, Erik Accou
Stemmen voor 14
Kenny Placin, Marc Heselmans, Hilde Aegten, Filip Wellens, Samia Chekimi, Patrick Raeymaekers, Robert Vandezande, Debbie De Bruyn, Walter Peelmans, Liliane Tielemans, Marnik Nelissen, Patrick Bosmans, Stefanie Engelen, Nico Engelen
Stemmen tegen 1
Raf Weltens
Onthoudingen 4
Julien Gielen, Debra Sevindik, Petrus Hendriks, Michel Moreels
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00189 - Retributie op werken voor derden - Vaststelling 2024_GR_00189 - Retributie op werken voor derden - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Het is billijk dat er een vergoeding aangerekend wordt aan de aanvrager van dienstverlening of aan diegene die de oorzaak is van de noodzakelijke inzet van personeel en materieel.

In het retributiereglement 'werken voor derden' worden de werken van verschillende gemeentelijke uitvoeringsdiensten samengevoegd.

Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De GAS-Codex politieverordening betreffende de verstoring van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en netheid

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt een retributie geheven op de levering van werken en diensten ten laste van derden, uitgevoerd door personeel van de gemeente en/of met gebruik van gemeentelijk materieel.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienstverlening of door diegene die de oorzaak is van de noodzakelijke inzet van personeel en materieel (o.a. ook voor het opruimen van sluikstorten).

Artikel 3

De retributie wordt als volgt vastgesteld, per uur:

  • bestelwagen + chauffeur: € 60,00
  • vrachtwagen + chauffeur: € 95,00
  • borstelwagen + chauffeur: € 115,00
  • tractor + chauffeur: € 95,00
  • wegenschaaf + chauffeur: € 70,00
  • bandenkraan/minigraver + chauffeur: € 70,00
  • arbeider: € 45,00
  • ploegverantwoordelijke: € 60,00
  • werkplaatsleider: € 95,00

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

  • administratiekosten (vaste kost): € 12,50
  • ander materiaal: € 30,00

Tijdens de nacht, op zaterdag en op zon- en feestdagen worden deze bedragen verhoogd met respectievelijk 25%, 50% en 100%.

Indien de retributie het ophalen van sluikstort betreft, wordt de retributie verhoogd met de kostprijs van de afgifte van het afval op het recyclagepark.

Artikel 4

De duur van de per uur getarifeerde prestaties is gelijk aan de tijd die verlopen is tussen het uur van vertrek vanaf de gemeentelijke werkplaats en het uur van terugkeer op deze plaats. Iedere prestatie wordt minimum voor een uur aangerekend.

Artikel 5

De bedragen, vermeld in dit reglement, zijn gekoppeld aan de evolutie van de consumptieprijsindex en stemmen overeen met de index van november 2024(basisjaar 2013 = 100).
De bedragen worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan de consumptieprijsindex van de maand januari die aan de aanpassing voorafgaat volgens de formule: geïndexeerd tarief = basistarief x nieuwe index / basisindex, waarbij

  • het basistarief het tarief is zoals vastgesteld in onderhavig reglement
  • de basisindex de index van de maand november 2024 is en
  • de nieuwe index de index is van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanpassing plaatsvindt.

De bedragen na de indexering zullen afgerond worden naar de hogere euro.

De eerste indexatie zal plaatsvinden op 1 januari 2026.

Artikel 6

De retributie moet betaald worden via overschrijving binnen 30 dagen na toezending van de factuur, die wordt opgesteld na levering van de prestaties.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.