1) huishoudelijk reglement
De huishoudelijke reglementen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Tessenderlo en Ham werden vergeleken en de verschilpunten werden opgelijst (zie bijlage).
Het fusiedecreet bepaalt dat tenzij er een andere beslissing wordt genomen, de gemeenteraad plaatsvindt in het gemeentehuis waar de algemeen directeur-coördinator is gehuisvest – ratio legis dus conform het reglement van die gemeente. Het lijkt aangewezen te opteren voor een gelijkgeschakeld reglement in plaats van één van beide reglementen.
Zonder gelijkschakeling is er geen vertrekbasis noch voor de installatievergadering noch voor de eerste zittingen van de nieuwe legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorstel zoals in bijlage gevoegd om de belangrijkste verschilpunten in overeenstemming te brengen en goed te keuren zodat er met deze uitgangspunten van start kan worden gegaan vanaf 1/1/2025.
In de loop van 2025 zal er met het nieuwe bestuur een nieuw (gecoördineerd) huishoudelijk reglement dienen opgemaakt te worden.
Bijkomende verduidelijkingen bij de bijlage
2) ter beschikkingstelling toestellen (pc, tablet, laptop) voor raadsleden
Er zullen vanuit het lokaal bestuur 1 of maximaal 2 types toestellen voorzien worden voor de raadsleden waaruit ze kunnen kiezen en dit wordt opgenomen in het reglement mobiele toestellen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 38, 75 en 76.
De gemeenteraad keurt volgende uitgangspunten voor het huishoudelijk reglement van de fusiegemeente Tessenderlo-Ham goed:
De gemeenteraad gaat akkoord om het reglement mobiele toestellen uit te breiden en vanuit het bestuur een toestel ter beschikking te stellen aan de raadsleden (keuze uit maximaal twee types toestellen).